توقف کار کشاورزان با بستن چاه‌های آب غیرمجاز

عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: دولت باید قبل از بستن چاه‌ها و متوقف کردن کشاورزان بحث وضعیت اقتصادی انها را درنظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به وضعیت بحران آب در کشور ما و بیش از یک دهه خشکسالی درسطح کشور و بخصوص درجنوب کشور منابع آب موجود باید مدیریت شود و در گذشته مجوزهای بسیاری بدون کارشناسی مناسب به مردم داده شده درحال حاضر میزان آب موجود در چاه های بعضی مناطق به ثلث مقدار خود و در مناطق دیگر کاملا خشک است.

بر اساس این گزارش؛ برخی از چاه های که قبل از سال 1386 حفاری شده دارای مجوز و بقیه بدون مجوز هستند که باید درسایت مربوط به وزارت نیرو ثبت نام کنند و تشکیل پرونده دهند درصورت داشتن شرایط و مجوز برای آنها صادر می‌شود .

چاه های بدون مجوز که قبل از سال 86 ثبت نام شده ولی نتیجه نگرفته بسته می‌شوند و چاه هایی که بعد از سال 86 حفاری شدند کاملا غیرمجاز است که بسته و پر خواهند شد.

نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به این نکته اشاره کرد: دولت باید قبل از بستن چاه ها و متوقف کردن کار کشاورزان بحث وضعیت اقتصادی انها را در نظر بگیرد و فکری اساسی برای جایگزینی و تامین معاش انها داشته باشد که می‌تواند با استفاده از روشهایی همچون مکانیزه کردن کشاورزی، قطره ایی کردن، بارانی کردن باشد.

بر اساس این گزارش به تازگی کارشناسان ما روشی تعبیه کردند که بر اساس آن برای مثال 30 عدد چاه مربوطه به سه کشاورز به سه عدد چاه تبدیل می‌شود که پاسخگو نیاز کشاورز است و هم موجب صرفه جویی درمنابع اب زیرزمینی و هم به لحاظ اقتصادی به کشاورزان کمک می‌شود.

این گزارش می‌افزاید؛ تبعات بسته شدن این چاه ها مختص کشاورزانی است که تنها درآمد زندگی شان با استفاده از این چاه ها تامین می‌شود که با بستن چاه ها با بحران و فشار اقتصادی روبه رو خواهند شد.

انتظار می‌رود وزارت نیرو با همکاری دولت در راستای مدیریت منابع آب های زیرزمینی تدبیری بیاندیشند تا این مشکل چندساله پهنه خود را از کشور پهناور ما رفع کند.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار