رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان:

ثبات شرایط افغانستان موجب توسعه تعاملات تجاری می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت توسعه افغانستان و پایداری و ثبات اقتصادی این کشور به سود ایران است و توسعه تعاملات تجاری با این کشور را رقم خواهد زد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: توسعه صادرات کالا به افغانستان مستلزم کشف نیازهای جدید در آن کشور است به طوری که باید بتوان با ایجاد فناوری بالا در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، فرصتهای جدیدی در این بخش خلق کرد.

به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در نشست کمیسیون توسعه صادرات این اتاق بر لزوم برنامه ریزی صحیح به منظور حفظ بازار افغانستان در راستای توسعه صادرات به این کشور تأکید کرد و افزود: طالبان تعرفه های واردات کالایی که مشابه آن در داخل این کشور تولید می‌شود را ۲ تا ۳ برابر افزایش داده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: افغانستان نیز به دنبال بازگشت سرمایه و سرمایه گذاران است و با توجه به این که در حال حاضر شرایط افغانستان به لحاظ امنیتی مطلوب ارزیابی می‌شود، باید از این ظرفیتها استفاده کرد.

سیادت افزود: بخش عمده‌ای از تجار افغانستانی در مشهد ساکن هستند و از حساب بانکی خود در ایران با شرکت‌های خراسان رضوی مبادله اقتصادی دارند و ما در این خصوص جلسات مختلفی با مسئولان کشور برگزار کردیم تا مبادلات ریالی با افغانستان از رفع تعهد ارزی مستثنی شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد هر چه شرایط افغانستان باثبات‌تر باشد، به نفع تجار ایرانی است، توسعه افغانستان و پایداری و ثبات اقتصادی این کشور به سود ایران است و توسعه تعاملات تجاری با این کشور را رقم خواهد زد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: لزوم پیگیری برای حذف تعهد ارزی صادرات ریالی به افغانستان منوط به پیگیری اتاق مشترک افغانستان و ایران است تا در آینده نزدیک شاهد حذف تعهد ارزی صادرات ریالی به افغانستان باشیم و این مسأله به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالا به افغانستان خواهد انجامید.

ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۵۲۴ میلیون دلار از گمرکات استان صادرات شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش را شاهد بودیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار