احداث ۴۹۱ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان اردبیل

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۴۹۱ هکتار باغ با هدف افزایش تولید انواع محصولات سر درختی در اراضی شیب‌دار این استان احداث شده است.

رحیم یوسفی طرح کاشت درخت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را از جمله اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در امور باغبانی عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح سال گذشته ۹۱ هکتار و سال قبل از آن ۴۰۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان احداث شد.

او شهرستان خلخال و کوثر را ۲ منطقه مستعد و پیشگام در طرح کاشت درخت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در استان اردبیل ذکر کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۲۱ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود که پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافت و مابقی اعتبارات نیز به محض تخصیص صرف اجرای طرح خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به تداوم اجرای این طرح در سال جاری و اجرای عملیات کاشت درخت در اراضی شیب‌دار در این استان تا فصل بهار سال آینده ادامه داد: در استان اردبیل به‌دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و سردسیر تولید محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی و ارقام دیربرگ ده گردو مانند رقم چندلر و فرنور ممکن است.

یوسفی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان خلخال و کوثر با هدف جوان‌سازی و تعویض چتر درختان گردو و تولید محصول بیشتر بیان کرد: با اجرای این طرح، ارقام مقاوم به سرما و دیربرگ‌ده از جمله رقم چندلر و فرنور گردو جایگزین ارقام بومی می‌شود.

او به باغداران شهرستان خلخال و کوثر توصیه کرد که با توجه به بروز سرما در فصل برگدهی و ارتفاع بالای منطقه رقم فرنور را جایگزین ارقام بومی کرده و از تنه و ریشه باغات قدیمی خود برای سرشاخه کاری استفاده کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان خلخال و کوثر را در چند سال اخیر موفق خواند و اعلام کرد: با اختصاص یارانه دولتی برای نهال، سرشاخه کاری ۷۵ هکتار باغ گردو در شهرستان خلخال و ۵۰ هکتار باغ گردو در شهرستان کوثر طی ۲ سال اخیر انجام شده است.

یوسفی همچنین مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در شمال و جنوب استان را از جمله مناطق مستعد برای تولید برخی میوه‌های مستعد برای این مناطق از جمله انار ذکر کرد و گفت: بر این اساس کشت پسته در شهرستان خلخال و کوثر که دارای درختان وحشی پسته است، آغاز شده و تولید محصول هم آغاز شده است.

او اضافه کرد: شرایط برای تولید محصول پسته در استان اردبیل مساعد بوده و نیاز سرمایی آن جوابگوی تولید این محصول است و بر این اساس چندین رقم پسته در سطح ۶ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان کشت شده، ولی تنها پسته رقم کله قوچی به شرایط تولید اقتصادی محصول رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: پسته رقم اکبری نیاز سرمایی بیشتری دارد که آن نیاز سرمایی در منطقه مغان فراهم نمی‌شود و علاوه بر این، در زمان گلدهی و گرده افشانی این رقم، میزان رطوبت در منطقه مغان بالا رفته و شرایط برای گرده افشانی به شکل مطلوب فراهم نمی‌شود و در زمان رسیدن محصول هم رطوبت بالا موجب آسیب به محصول تولیدی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان ساکن در مناطق گرمسیری شمال و جنوب استان توصیه کرد که با توجه به اقتصادی بودن کاشت زیتون، بادام و گردوی پکان (گردوی مناطق گرمسیری)، کاشت این درختان را در اولویت قرار دهند.

یوسفی افزود: یک هکتار باغ الگویی گردوی پکان به عنوان یک محصول جدید و اقتصادی در منطقه مغان کشت شده و برخی ارقام آن رشد خوبی در استان دارد و در مرحله مطالعاتی است که به محض تکمیل طرح مطالعاتی، توسعه کشت آن انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.