ثبت ملی بیش از هزار و ۷۰۰ اثر در آذربایجان‌غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: با ثبت ۸ اثر میراثی، تعداد آثار ثبت ملی شده در این استان به هزار و ۷۹۶ اثر رسیده است.

مرتضی صفری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۱۰۰ پرونده برای ثبت ملی شدن در دست بررسی و مطالعه است، گفت: این استان ۴ اثر ثبت جهانی دارد که  امسال با جهانی‌شدن کاروان‌سرای شاه عباسی خوی، آثار ثبت جهانی شده استان، به ۵ اثر رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای یک سال و نیم آینده پرونده ثبت جهانی مساجد جامع ایران در دستور کار قرار گرفته که سعی بر این است در این خصوص به معرفی مساجد جامع استان پرداخته و مطالعه لازم برای ثبت‌ شدن صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: همچنین ۲ پرونده تپه تاریخی حسنلوی نقده و دژ بسطام چایپاره برای قرارگرفتن در فهرست جهانی یونسکو در دست مطالعه و بررسی شده و در فهرست ثبت موقت قرار گرفته است.

صفری تصریح کرد: پیش از این آثار قره کلیسای چالدران، آیین مذهبی باداراک در قره کلیسای چالدران، کاروان‌سرای شاه عباسی خوی، تخت سلیمان تکاب و کلیسای زور زور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.