کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال؛ آیا مشابه جنگل‌های شمال در خوزستان ساخته می‌شود؟

منابع طبیعی خوزستان قصد دارد با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال، تحولی در این حوزه ایجاد کند، آیا جنگل‌های مصنوعی ارمغان این طرح خواهند بود؟

درختان از دیر باز مورد توجه انسان‌ها بودند؛ چه آن زمان که بر اساس روایات، آدم و حوا برای میوه یک درخت از بهشت خداوند رانده شدند و چه حالا که آدمی از میوه و برگ و چوب آن‌ها بیشترین استفاده را می‌برد.

اما این استفاده وسیع از درختان شاید به مذاق طبیعت چندان خوش نیاید و از این رو خشم آتشین خود را به رخ انسان‌ها می‌کشد و با گرم‌تر کردن زمین انتقام استفاده‌های بی حد و حساب از درختان را می‌کشد.

زمانی سراسر جهان هستی آب بود و جنگل‌های فراوان، اما رفته رفته با گسترش نسل بشریت و توسعه روز افزون صنعت در غرب، درختان هر روز در معرض خطر قرار گرفتند  تا امروز که حالا تنها راه نجات انسان از گرما و تغییرات اقلیمی توسعه جنگل‌ها و نهال کاری بیان می‌شود.

کاشت درخت برای ایرانیان از اهمیت ویژه و فراوانی نیز برخوردار بوده است؛ حفر قنات‌ها و تامین آب برای درختان نشان از مهم بودن نهال و درخت برای مردمان باستان ایران بود.

احسان پاک سرشت کارشناس محیط زیست می‌گوید که گذشتگان ما در اواخر سال و نیمه‌های اسفند ماه درختکاری وسیعی انجام می‌دادند و معتقد بودند چنین روندی می‌تواند فضای خوبی برای بالندگی و رشد یک درخت رقم بزند، زیرا از سرمای هوا کاسته می‌شود و در این آب و هوا نهال می‌تواند به خوبی نمو یابد.

او با اشاره به سفرنامه‌ها که بازخورد فرهنگ ما بین غربی‌ها است، افزود: ژان شاردّن جهانگرد فرانسوی در کتاب معروف خود بیان می‌کند که در تمامی ورودی شهر‌ها در مسیر راه او بوده، درختانی کاشته شده که هم به جهت سایه تاثیرگذار بود و مسافران زیر سایه آن‌ها استراحت می‌کردند و هم برگ درختان جلوی ورود گرد و غباری که بر اثر حرکت کاروانیان به سمت شهر ایجاد می‌شد، را می‌گرفتند.

آقای پاک سرشت ادامه داد: جهانگرد دیگر غربی نیز در سفرنامه خود ذکر کرده زمانی که به شهر «شماخی» در شمال ارس که روزگاری جزئی از قلمرو ایران بود وارد شد، یا در مورد اردبیل صحبت می‌کند، می‌گوید تمام خانه‌های ایرانی، خانه باغ هستند و هر خانه‌ای درختان متعدد دارد که نشانگر فرهنگ کاشت درخت میان مردمان بود.

ایجاد جنگل‌های مصنوعی وسیع با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال در خوزستان

کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی ۴ سال

در شمال استان خوزستان نیز که پیوسته به زاگرس است و در جنوب که جلگه‌ای حاصلخیز آن را تشکیل می‌دهد محل‌های مناسبی برای رشد درختان هستند و کشاورزی و درختکاری در آن رونق فراوان داشت، اما طی سالیان گذشته رشد صنایع و شاید عمل نکردن همین صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست این استان را با چالش‌های گرد و خاک و وجود زمین‌های لم یزرع مواجه کرد، اما حالا تمامی دستگاه‌های قصد دارند گذشته را جبران کنند.

 رهبر انقلاب در روز درختکاری پارسال به کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال اشاره فرمودند که اگر «هر ایرانی در سال ۳ نهال بکارد پس از گذشت ۴ سال دستکم یک میلیارد درخت در سراسر کشور کاشته خواهد شد.»

ایشان همچنین حفظ محیط زیست را از «برجستگی‌های قانون اساسی» دانستند که «هیچ کس نباید آن را نقض کند.»

از همین رو تمامی مقامات لشکری و کشوری خود را موظف دانستند تا به فرموده رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانند و از این رو طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای محقق شدن کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال اجرا شدند و همچنان نیز در کشور از جمله استان خوزستان در حال اجرا هستند.

ایجاد جنگل‌های مصنوعی وسیع با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال در خوزستان

۳۲ درصد طرح کاشت یک میلیاردی درخت در خوزستان اجرا می‌شود

خوزستان نقش وسیع تری در این راهبرد و طرح عظیم دارد، زیرا به گفته سید جمال موسویان مدیرکل منابع طبیعی خوزستان قرار است که ۳۲ درصد طرح کاشت یک میلیاردی درخت کشور در استان اجرایی شود.

به گفته آقای موسویان در ابتدا قرار بود که کمتر از این میزان در خوزستان کاشته شود، اما با دستور استاندار خوزستان کاشت درخت در استان به چند برابر افزایش یافت که ضمن تعدیل هوا، در زراعت چوب نیز نقش وسیعی ایفا می‌کند.

او اعتقاد دارد که با توجه به وجود صنایع مختلف و آلوده در استان خوزستان در صورت کاشت ۳۲۰ میلیون نهال در استان طی ۴ سال، آب و هوا نیز پاک خواهد شد و اثر صنایع آلاینده کاهش می‌یابد.

آقای موسویان می‌گوید که این حجم از کاشت نهال می‌تواند باعث توسعه صنایع استفاده کننده از چوب بشود و صنایع تکمیلی نیز در کنار آنها گسترش خواهد یافت.

ایجاد جنگل‌های مصنوعی وسیع با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال در خوزستان

دانش آموزان نقش مهمی در کاشت نهال دارند

به نظر می‌رسد که منابع طبیعی در کاشت نهال برای استان بسیار جدی است، زیرا مدتی پیش سید جمال موسویان در آیین نواختن زنگ سبز و کاشت نهال مدعی شد که خوزستان به زودی به قطب تولید چوب در منطقه و حتی کشور‌های همسایه تبدیل می‌گردد و از این طریق می‌تواند درآمد خوبی نیز کسب کند.

او از دانش آموزان خواست رشته‌های  مرتبط با منابع طبیعی و چوب را با توجه به این آینده روشن به عنوان تحصیلات تکمیلی در نظر بگیرند؛ ضمن آنکه از انعقاد قرارداد و خرید چوب از دانش آموزانی خبر داد که در خانه به کاشت نهال اقدام می‌کنند.

در همین مراسم مسعود حمیدی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: در جهت فرهنگ سازی برای دانش آموزان که آینده سازان هستند کاشت نهال از سوی این قشر صورت می‌پذیرد ضمن آنکه تفاهمی با منابع طبیعی بسته شده تا در مدارس به کشت نهال اقدام شود.

ایجاد جنگل‌های مصنوعی وسیع با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال در خوزستان

کاشت ۵ میلیون نهال از سوی سپاه در خوزستان

در کنار نهاد‌های دولتی که برای کاشت میلیون‌ها درخت در خوزستان تلاش می‌کنند، سازمان‌هایی از جمله سپاه خوزستان نیز در این حوزه بسیج شده اند و بسیج سازندگی قدم‌هایی را در این زمینه برداشته است.

سرتیپ حسن شاهوار پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: تلاش ما بر این است که با توجه به اجرای کنگره ملی شهدای خوزستان ۵ میلیون اصله نهال در سراسر استان خوزستان کاشته شود و این حرکت به صورت جدی نیز آغار شده است.

او افزود: ۱۵۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در هویزه در زمینی به مساحت یکهزار هکتار، ۵۰۰ نهال در رامشیر، ۲ هزار نهال در آغاجاری، یکهزار نهال در اندیکا، ۵ هزار و ۲۰۰ اصله در مسجد سلیمان، ۱۶۰ هزار نهال در لالی و ۲۰۰ هزار اصله در شوش کاشته خواهند شد و در سایر شهرستان‌ها نیز برنامه‌هایی برای کاشت درختان وجود دارد.

سرهنگ سید اسلام موسوی مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان در این خصوص توضیح داد که ۵ میلیون نهال در ۶۰ نقطه سراسر خوزستان در مساحت بیش از ۴۳ هزار هکتار کاشته می‌شوند.

ایجاد جنگل‌های مصنوعی وسیع با کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال در خوزستان

تامین آب ۳۲۰ میلیون نهال در خوزستان چگونه است؟

موضوعی که شاید ذهن‌ها را درگیر می‌کند، نگهداری و تامین آب ۳۲۰  میلیون نهال در خوزستان است. شاید بتوان به راحتی با یک دستور از طرف عالی‌ترین مقام دولتی در خوزستان میزان کاشت درختان در استان را به چندین برابر افزایش داد، اما این اعداد نیاز به اقدامات عملی وسیع از جمله تامین نیروی انسانی در کنار سایر عوامل ذکر شده دارد.

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان تاکید دارد توسعه جنگل‌ها و درختکاری در خوزستان باید متناسب با پیشرفت‌های روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی باشد.

او همچنین از اختصاص بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی به صنایع فعال نفتی خبر داد تا در آنها اقدام به کاشت نهال کنند و هر شرکت باید معادل ۱۰ درصد از اراضی تحت فعالیتش درخت بکارد.

شرکت‌های نفتی که طی سالیان گذشته به واسطه فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی سود‌های هنگفتی به دست آورده بودند حالا با فشار‌های نمایندگان مردم در مجلس و دولت تمایل بیشتری برای شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی دارند.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که سود و درآمد خوبی در خوزستان دارد، کشت و صنعت نیشکر است که ۷ زیر مجموعه نیشکری دارد و عبد ناصری مدیر عامل آن گفته که دستکم ۴ میلیون نهال از سوی این شرکت در مجموعه کاشته خواهد شد که در جهت اجرای طرح کاشت ۳۲۰ میلیون در استان است و آب آن نیز از ذهاب‌های کشاورزی و نیشکری فراهم می‌گردد.

اما پرسشی مطرح می‌شود که منبع تامین آب ده‌ها میلیون نهال دیگر از چه طریقی فراهم می‌شود که در این خصوص روابط عمومی سازمان منابع طبیعی استان خوزستان گفته تامین آب بخشی از نهال‌ها را شرکت آب و برق خوزستان بر عهده گرفته و باقی نیز از طریق آب‌های نامتعارف و ذهاب‌های کشاورزی تامین می‌شود و بخشی نیز در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌ها کاشته می‌شوند که نیازی به آبیاری ندارند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محسن
۲۳:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
بلوط های زاگرس رو قطع نکنن، درخت کاری پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
مسیولین محیط زیست شوشتر طبق معمول به فکر درختکاری نیستن وهیچگونه درختی تو مراتع شوشترکاشته نشده.کاملا بی عرضه هستن ولیاقت این شغل ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
درود
اول فکری به حال درختانی بکنید که در بزرگراه اندیمشک شوش و هفت تپه بریده می شوند و هیچ مسئولی جوابگو نیست .به جان درختان افتاده اند با چراغ سبز نهاد های قدرتمند. اونوقت کاشت ۸۰ میایون نهال در سال واقعا جای تعجب دارد اگر به سرانجام برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
منابع طبیعی خوزستان ازحفظ درختان طبیعی موجودعاجزاست حرف بیخودنزنن لطفا
درجنوب شهرسرداران شوشتر۲۰۰هکتاردرخت گزوبید توسط ۱۶نفرنابودوتبدیل به زمین کشاورزی شد اب هم ازاب تکون نخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
لطفا کاج و سرو نکارید- درختان میوه مثل توت، زیتون، نارنج انجیر و...بکارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
حمایت از فعالان زراعت چوب
Iran (Islamic Republic of)
البرز بختیاری بزرگ
۱۳:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
منطقه ستایش اهواز و آب گرفته نمیشه از خونه بیای بیرون رسیدگی شود لطفا چند روزه
Iran (Islamic Republic of)
سیدموسی موسوی
۱۱:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
کاربسیارزیبا ولی درشهرهای جنوبی مثل شادکان خرمشهروآبادان گردوخاک بیشتراست دراین شهرها هم کاشت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
خواستن ،توانستن هست اگر همراه با درک‌و فهم و آینده نگری و برنامه ریزی کامل و سعی و‌کوشش باشد.
درخت کاشتن راحت هست ولی اصل نگهداشت ان می باشد که باید سالها زحمت کشید تا به ثمردهی برسند وگرنه از بین می روند و میشود خسران محض و حتی بدتر از ان میشود تخریب بیشتر محیط زیست!!!
نبینی باغبان چون گل بکارد
چه مایه غم خورد تا گل برارد؟!
گهی از بهر او خوابش رمیده
گهی خارش بدست اندر خلیده
خلاصه نابرده رنج ،گنج میسر نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
اگر واقعا عملی بشود نه تنها از ریزگردها جلوگیری به عمل خواهد آمد بلکه از فرسایش خاک جلوگیری شده و همچنین سفره های آب های زیر زمینی که بشدت آسیب دیده اند هم احیا خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
همه اینها کار خوبیست ولی ما یک درخت بکاریم هزار درخت قطع بشه به خاطر ویلا سازی به خاطر پارکینک به خاط طرحهای اشتباه مسولان و مدیران که منافع و سود خودشون مد نظر دارند الان جنگلهای شمال از نصف هم کمتر شده قوانین سخت بگذارید که کسی جرات نکنه حتی یک درخت قطع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
خوزستان به دلیل بالا بودن میزان آب های زیرزمینی نیازی به آبیاری دایمی ندارد و تنها در تابستان اول بدلیل رشد ریشه ها نیاز دارن....تنها درختانی که باید کاشته شود گونه کنار بومی اوکالیپتوس هست که در زراعت چوب نقش داره و سریع الرشد....نیاز این دوگونه از سال دوم به بعد تنها از آب باران تامین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
فقط کاشت نیست که بابد مراقبت و بزرگ هم بشوند آیا کسی خبر داره چند‌درصد از اینا تبدیل به درخت میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
حداقل درخت میوه بکارید درختای بدون ثمر نارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
سلام.
والا ما چند روز هست خوزستانیم و آلودگی هوا به جای خودش، آب فاضلاب هم تو سطح شهر پخش شده و بوی گند همه جارو گرفته، از نظر قوانین راهنمایی رانندگی هم که هیچکس رعایت نمیکنه. زمینش هم آب رو جذب نمیکنه.
این بندگان خدا چطور زندگی می کنند خدا میدونه.
یه کم به این شهر سروسامان بدید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
موضوع به ظاهر قشنگی را مطرح فرمودید !!
کاشت نهال ، اصل موضوع نیست ، نگهداری نهال از کاشت آن مهمتر است !!!
چرا ما به مسائل مهم بصورت سطحی نگاه می کنیم ؟!
برای اینکه این ادعا بیشتر روشن شود ، لطفا" یک بررسی کوچک از سرنوشت نهالهاییکه طی 20 سال اخیر ( با شعارهای جالب ) در روز درختکاری کاشته شده بفرمایید !!
نتیجه این خواهد شد که در خوشبینانه ترین حالت حتی 20 درصد آن نهالهای توزیع شده هم باقی نمانده اند !
و شاید این امر ارتباط مستقیم با منافع بسیاری از تولید کنندگان نهال داشته باشد و....!!!
بنابراین در حالیکه تامین آب مورد نیاز این نهالها بسیار مهم است ، اما مهمتر از آن ، نگهداری نهالها ( در ابعاد مختلف ) میباشد و.....
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۹:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
درختی در شمال نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
هنر در نگهداری و حفظ درختان موجود است کاشت درخت و سپس به امان خدا سپردن آن جز برباد دادن پول و سرمایه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
کاشتن درخت آسان است اما آب‌یاری.نگهداری آن بسیار بسیار مهمترچون فصل گرما فرا می‌رسد دیگرکسی به درختان رسیدگی‌ نمی‌کند آتش سوزی عمدی ماه وکلش کشاورزان درختان حاشیه جاده اهواز . اندیمشک به خاکستر تبدیل گردند ودر بعضی جاها جای آن را تصرف نمودند آقای پاک سرشت کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
به نظر من کاشت درخت در محدوده کمربند شهر ها باید با ملاحظات زیست محیطی انجام شود . چون گاهی ممکن است مضرات این نوع درخت کاری برای محیط زیست بیشتر از فوایدش باشد و این نوع درخت کاری باعث از بین رفتن گیاهان طبیعی محل و کلا زیبایی های طبیعی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
با مدیریت شما کل ایران فقط تبدیل به بیابان شده است‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
شما چکار کردی؟ نق زدن کار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۱۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
اگه قرار درخت کاج کاشته بشه همون بهتر که مملکت خشک بشه.اینهمه درخت بومی ایران داریم چرا کاج؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
خیلی خوب گفتی کاج و اکالیپتوس به جز دردسر و نابودی خاک و کشور هیچ سودی ندارد مردم باید مانع کاشت درختان مضر شوند اکالیپتوس باعث آتش سوزی و کاج باعث نابودی و فرسایش خاک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
کاشت درخت خیلی مهمه ای کاش بشه سراسر ایران را جنگلی کرد چون با کاشت درخت هوای مطبوع و بدون گرد و غبار خواهیم داشت و همچنین از گرمای شدید در فصل تابستان جلوگیری میشه
United States of America
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
درست درست ابیاریییییییی قطریییییییییییی ابیارییییی قطریییییییی بهترین فرمول ابیارییییییی سیستم نوبن ابیاریییییی درختان که نیاز به نیروییییی انسانیییییی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
باید جز فرهنگ مان بشه که برای تولد فرزند ..کاشت ده درخت میوه .
برای ازدواج ده تا کاشت میوه
حتی .خدای نکرده .برای فوت .کاشت ده تا درخت میوه
حتما میوه باشه .ابی که مصرف میشه .بازدهی میوه باشد
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۷:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
با میزان بارندگی اخیر خوزستان شده شمال ایران،مسولان بجای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی و نفت بجای آلودگی سمی و با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ،سلامتی را برای مردم خوزستان به ارمغان بیاورند
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
اگه درخت کاریییی در کویر یزد کویر کرمان هم کاشت بش عالییی میش اما ابیارییییی در کویر خیلی مشگل باید با بالگرد ابیاری شه و این خیلی هزینه بره برایییی دولت خیلی پول میخواد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۲۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
تو کویر دیگه مسخره بازیه بعدشم هر سال بارندگی یکی نیست امسال سال گرمیه یقین دارم
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
جنگل هاییییی شمال ایران عزیز خود رو خدا دادیییی اما خوزستانم بخواد جنگل مثه جنگل هایییی شمال دادشت باش به موقع ابیاریییی شه البته میش مثه جنگل هابیییی شمال ایران اما پس از صد سال یا دویست سال دویست سال طول میکش