ترویج دین اسلام مدیون فداکاری حضرت خدیجه (س) است

مقاومت، ایثار و فداکاری از ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) است و برای عزت اسلام و پیروزی مسلمانان و یاری دین خدا از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

 حضرت خدیجه (س)، از شخصیت‌های کم‌نظیری است که در جامعه ایمانی ما کمتر از آن یاد می‌شود و حق بزرگی بر گردن همه ما دارد و در آداب این حق بسیار کوتاهی شده است، بانوی بزرگ اسلام، مادر اهل ایمان، ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) است.
 
 خدیجه (س)، نخستین بانویی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد و همواره حضرت رسول را تأیید و تصدیق کرد و مایه آرامش و تسکین قلب ایشان بود و در ترویج و تحقق حکومت نبوی مشارکت فعالی داشت.
 
 بانویی که تمام اموال و دارایی خودش را بلکه تمام هستی خود را کریمانه در اختیار پیامبر گذاشت، نخستین فرزند حضرت خدیجه و پیامبر اسلام قاسم نام داشت که در دو یا چهارسالگی از دنیا رفتند و به همین دلیل است که کنیه ابوالقاسم به پیامبر می‌دهند.
 
 قبل از ظهور اسلام زن در گردونه اجتماعی موقعیت قابل‌توجهی نداشت، تاریخ جاهلیت از کمتر زنی با عنوان عظمت و شخصیت یاد می‌کند، اما چهره‌ای به پاکی، شکوه، فضیلت و عظمت حضرت خدیجه (س) در تاریخ پیش از اسلام و در شبه‌جزیره عرب کم‌نظیر بلکه هم بی‌نظیر بود.

دین اسلام مدیون خدمات حضرت خدیجه (س) است

مهدی وظیفه دان، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سیستان و بلوچستان بیان کرد: خدیجه (س) زنی بود که در فضای آلوده به شراب و شمشیر طاهره خوانده می‌شود و از او به‌عنوان سید زنان قریش نام می‌برند، زن برجسته‌ای که برخلاف حاکمیت زروزور و در مواردی تزویر اسوه طهارت و حریت است.
 
 وی درباره ویژگی‌های بارز حضرت خدیجه (س) افزود: آگاهی، خردورزی، شجاعت، مدیریت هوشمندانه از ویژگی‌های برجسته‌شان است، نخستین زن ثروتمندی که در اقتصاد و تجارت و مدیریت درخشید و به چهره‌ای منطقه‌ای تبدیل شد و شهرت جهانی پیدا کرد.
 
 این کارشناس مذهبی زاهدان اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) پیش از اسلام و در دوران سیاه جاهلیت و قحطی انسانیت از زنان برجسته و ممتاز و صاحب‌کمال عصر خودشان بودند، شرافت حضرت خدیجه تنها در اصالت خانوادگی‌شان خلاصه نمی‌شود؛ بلکه خود حضرت صفات نیکویی داشتند که زبان زد بود و پیش از ازدواج با پیامبر گرامی اسلام طاهره، کبری، مبارکه، سیده قریش، بانوی بانوان قریش و ملکه بتا از القاب ایشان بود.
 
 وی تصریح کرد: تا زمانی که حضرت خدیجه (س)، زنده بودند حضرت رسول همسر دیگری اختیار نکردند، ۲۵ سال پس از این ازدواج خجسته و میمون حضرت خدیجه (س) در سال دهم بعثت و در دهم رمضان از دنیا رفتند و پیامبر گرامی اسلام را در داغی جان‌کاه فروبردند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تشریح کرد: خدیجه نخستین و برترین همسر پیامبر بود تا زمانی که زنده بود به سبب اکرام و تعظیم، رسول خدا با زن دیگری ازدواج نکردند، چون حضرت خدیجه از برترین زنان امت هم بودند.
 
 وظیفه دان در ادامه گفت: حضرت رسول (ص) این‌گونه می‌فرمایند که همان‌طور که مریم بر زنان جهان برتری داده شده است خدیجه نیز بر بانوان امت من برتری داده شده است پیامبر همچنین می‌فرمایند خدیجه همانا تو بهترین مادران مؤمنان و بافضیلت‌ترین آنها هستی.
 
 وی افزود: وقتی کسی مانند نور خورشید می‌درخشد قطعاً مخالفین سعی می‌کنند این نور را کم‌رنگ کنند گرچه که باتوجه‌به کلام گهربار اهل‌بیت و حضرت رسول موفق به این کار نخواهند شد، حضرت خدیجه (س) پیغامی به حضرت محمد ص)، می‌فرستد و می‌گوید از قول من به محمد بگویید که همه ثروت و سرمایه‌ام، تمام کارگزارانم و تمام چیزهایی که به نام من ثبت شده و در دست من است و زیر نظر من اداره می‌شود همه‌وهمه را بخشیدم و از این به بعد هر آن چیزی که از من بود به شما تعلق دارد، حضرت خدیجه بعد از ازدواج با حضرت رسول همه دارایی‌شان را به حضرت محمد (ص)، بخشیدند، حضرت رسول می‌فرمایند هیچ ثروتی به‌اندازه ثروت خدیجه برای من سودمند نبود.
 
 وظیفه دان خاطرنشان کرد: رسول خدا با ثروت خدیجه (س) بدهکاران را از قید بدهکاری آزاد می‌کرد، به فقرا، تهی دستان، بینوایان و یتیمان رسیدگی می‌کرد، مسلمانانی که از مدینه هجرت می‌کردند مشرکین به آن‌ها ظلم می‌کردند و اموالشان را مصادره می‌کردند حضرت رسول از اموال حضرت خدیجه به آنها کمک می‌کرد. پیامبر از خدیجه به‌عنوان بهترین مادربزرگ و سرور زنان عالم یاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار