ترغیب خیرین به ساخت مسجد

استاندار کرمانشاه از نهاد‌هایی همچون شهرداری خواست برای ترغیب خیرین به ساخت مسجد تسهیل‌گری کنند.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در جلسه شورای هماهنگی امور مساجد استان در استانداری کرمانشاه، با بیان اینکه در شهر کرمانشاه متناسب با جمعیت و وسعت شهر مسجد نداریم، گفت : باید کمبود‌های موجود در زمینه تعداد مساجد احصا و سپس اقداماتی در جهت رفع کمبود‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد: باید دقیقا مشخص شود که کلانشهر کرمانشاه با وسعت یازده هزار هکتاری و جمعیت بیش از یک میلیون نفری چه تعداد مسجد دارد و بر مبنای استاندارد‌ها به ساخت چه تعداد مسجد دیگر احتیاج دارد و این مساجد باید در چه نقاطی احداث شوند.

صحرایی با بیان اینکه باید تمام فرصت‌های قانونی برای ساخت مسجد استخراج شوند، تاکید کرد: نمی‌خواهیم به سمتی برویم که شهرداری و دیگر ادارات در سطح شهر مسجد بسازند، اما انتظار داریم نهاد‌هایی مثل شهرداری برای ترغیب مردم به ساخت مسجد تسهیل‌گری کنند.

صحرایی اضافه کرد: باید فهرستی از مشوق‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم متدینین و خیرین را برای ساخت مسجد ترغیب کنیم.

 وی با بیان اینکه باید از محل اجرای طرح‌هایی مثل مولدسازی، تهاتر و ... برای رفع کمبود‌های مساجد در شهر کرمانشاه اقدام شود، ادامه داد: به عنوان مثال در شهرکی مثل مسکن در شهر کرمانشاه مدرسه شهید مطهری را داریم که بخشی از آن از محل اجرای طرح مولدسازی می‌تواند به مسجدی تبدیل شود تا در عین حال که مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، درب آن به روی نمازگزاران هم باز باشد.

صحرایی با اشاره به تاثیرگذاری مساجد در بهبود فضای فکر و روح و عواطف دینی مردم، گفت: مردم به همان اندازه که نانوایی و سوپرمارکت و مدرسه لازم دارند، به مسجد و دیگر اماکن مذهبی هم احتیاج دارند.

وی با بیان اینکه وجود مسجد برای محلات امنیت آور است، گفت: مساجد می‌توانند پاسخوی خیلی از نیاز‌های فکری و فرهنگی جامعه باشند.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه بیشترین کمبود مساجد را در شهرک‌هایی که قبلا جزو شهر کرمانشاه نبوده و بعدا به آن ملحق شده‌اند، داریم، گفت: در محلاتی که بعدا به شهر کرمانشاه ملحق شده‌اند کمبود مسجد و فضای‌های فرهنگی، ورزشی مشهود است.

وی توضیح داد: حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر کرمانشاه در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که اغلب فاقد مراکز فرهنگی، اجتماعی مثل مسجد و دیگر فضا‌های فرهنگی، ورزشی و ... هستند.

وی با بیان اینکه در جهت رفع کمبود‌های مساجد در شهر کرمانشاه باید به سمت تقویت فرهنگ مسجدسازی برویم، گفت: این فرهنگ از گذشته وجود داشته و قسمت عمده‌ای از مساجد فعلی شهر کرمانشاه جزو وقفیات مردم هستند.

 نوروزی افزود: برای توسعه مکان‌های اقامه نماز می‌توانیم از ظرفیت‌های ادارات دولتی هم استفاده کنیم.

وی یادآور شد: شهر کرمانشاه یکصدو یازده مسجد فعال و دو مسجد در حال ساخت دارد.

حجت الاسلام محمد صالحی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه باید در شهرک‌های جدید الاحداث محل‌هایی برای ساخت مسجد و دیگر اماکن مذهبی، فرهنگی و ... در نظر گرفته شود، گفت: باید بگونه‌ای کار شود تا اجازه تغییر کاربری برای اراضی که برای ساخت مسجد و دیگر اماکن مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و ... در نظر گرفته شده، به افراد داده نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.