ایالات متحده فروش فوری سه سامانه هیمارس به اوکراین را تائید کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که فروش فوری سه سامانه موشکی پرتاب چندگانه هیمارس به اوکراین را تائید کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: دولت اوکراین درخواستی برای خرید سه سامانه موشکی پرتاب چندگانه هیمارس به ارزش ۳۰ میلیون دلار ارائه کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: کل هزینه ۳۰ میلیون دلاری این سامانه‌های موشکی توسط دولت آلمان از طرف اوکراین تامین خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده بر ضرورت فروش فوری این سامانه‌های موشکی تاکید کرده و این تسلیحات از محل ذخایر ارتش ایالات متحده تأمین و به اوکراین ارسال خواهد شد.

به نوشته تارنمای دیفنس اکسپرس، سامانه موشکی هیمارس، یک سامانه پرتاب چندگانه است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مهمات پرتابه‌ای از جمله موشک‌های بالستیک اتکمز (ATACMS) را در فواصل مختلف پرتاب کند.

اوکراین اولین سامانه موشکی پرتاب چندگانه هیمارس خود را در تابستان ۲۰۲۲ دریافت کرده بود.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار