طلاق به خاطر رفتار توهین آمیز شوهر

زن جوان پس از دو سال زندگی مشترک به خاطر رفتار‌های تحقیرآمیز همسرش تصمیم به جدایی گرفت و راهی دادگاه خانواده شد.

غزاله که در شعبه دادگاه خانواده مقابل قاضی نشسته بود، وقتی از او خواسته شد درباره علت درخواست طلاقش توضیح دهد، در حالی که کیفش را روی میز می‌گذاشت از جای خود بلند شد و گفت: آقای قاضی من و همسرم فامیل دور هستیم و زیاد هم معاشرت نداشتیم. ازدواجمان کاملاً سنتی بود به همین خاطر فکر می‌کردیم نیازی به صحبت‌های خصوصی‌تر نیست، در حالی که در واقع هیچ شناختی از او نداشتم و فقط بر اساس ظاهرش تصمیم به ازدواج گرفتم. وقتی خانواده‌ها موافقت کردند من هم جواب بله را دادم و عقد کردیم. بعد از چند ماه هم عروسی گرفتیم و الان نزدیک به دو سال است که ازدواج کرده‌ایم، اما از همان ماه‌های اول بعد از ازدواج وقتی به میهمانی می‌رفتیم یا میهمان به خانه‌مان می‌آمد، کم‌کم متوجه رفتار‌های عجیب مهران شدم. اوایل رفتارش را به پای شوخ‌طبعی و ابراز صمیمیت می‌گذاشتم، اما بعد متوجه شدم حرف‌ها و رفتارش درباره من و دیگران بیشتر توهین، تحقیر و تمسخر است تا شوخی. انگار عادت داشت همه حرف‌هایش را با تمسخر و توهین بیان کند.

آقای قاضی، من خودم آدم شوخ‌طبع و بگو‌بخندی هستم، اما رفتار مهران مرا بسیار آزار می‌دهد. او مدام به خانواده و نزدیکانم توهین می‌کند. به عنوان مثال یک شب که میهمان داشتیم موقع شستن ظرف‌ها به خواهرانم گفت چرا نشسته‌اید، بروید ظرف‌ها را بشویید. وقتی هم که آنها داشتند ظرف می‌شستند مدام به آشپزخانه می‌آمد و با لحن تمسخر‌آمیزی می‌گفت: اصلاً خوب کار نمی‌کنید، از کارتان راضی نیستم.

خواهرانم به خاطر من حرفی نزدند حتی می‌خندیدند، اما خب متوجه شدم که چقدر به آنها برخورده بود و دیگر هم وقتی شوهرم خانه بود به خانه‌ام نیامدند.

غزاله نگاهی به حلقه ازدواجش کرد و گفت: آقای قاضی، وقتی در جمع فامیل نشسته‌ایم مدام به مرد‌ها می‌گوید به زن‌هایتان رو ندهید، پررو می‌شوند.

چند بار تذکر دادم، اما توجهی نکرد و حتی با بی‌احترامی با من برخورد کرد تا اینکه دیگر عصبانی شدم و کار به دعوای شدیدی کشید که در کمال ناباوری به طرفم حمله کرد تا مرا بزند. من تا الان گذشت کردم، اما دیگر نمی‌توانم تحملش کنم، چون در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که رفتار‌ها بر پایه احترام بوده، نه توهین، تحقیر و تمسخر، هر چند که خودش فکر می‌کند خیلی آدم شوخ و بامزه‌ای است، اما این رفتار در خانواده ما نشانه بی‌حرمتی است. کار را به جایی رسانده که دیگر دوست ندارم با او در جمع حاضر شوم و می‌خواهم طلاق بگیرم. راستش را بخواهید آخرین کاری که باعث شد در تصمیم خودم مصمم‌تر شوم همین چند شب قبل بود؛ در خانه مادرم بودیم که خاله‌ام با شوهر و بچه‌اش آمدند. شوهر خاله‌ام داشت تعریف می‌کرد که در کار‌های خانه به همسرش کمک می‌کند که یکدفعه مهران گفت از بس زن ذلیلی، مرد که نباید ظرف بشوره و بچه‌داری کنه. همین طور داشت ادامه می‌داد که از خجالت آب شدم و شوهر خاله‌ام هم عصبانی شد و آنها از خانه‌مان رفتند. من که آبرویم رفته بود همان جا گفتم می‌خواهم طلاق بگیرم.

قاضی رو به مهران کرد و گفت: پسرم چرا این رفتار را انجام می‌دهی؟

مهران با لحن حق به‌جانبی گفت: من اینجوری بزرگ شده‌ام و پدرم هم همین طوره. شوهر خاله این خانم داشت آبروی ما مرد‌ها رو می‌برد، منم خواستم به او بفهمانم که مردی گفتن، زنی گفتن، هر کدام وظیفه خودشان را دارند. کار مرد بیرون و پول درآوردن است و کار زن هم آشپزی، بچه‌داری و خانه‌داری.

قاضی که با این حرف‌ها متوجه عمق فاجعه زندگی مشترک این زوج جوان شده بود، گفت: طلاق تنها راه نجات زندگی شما نیست. به نظر من حتماً دو ماه به کلاس‌های مشاوره بروید اگر مشکلتان حل نشد و مهران هم در این مدت رفتارش را اصلاح نکرد آن وقت حکم طلاق را صادر می‌کنم.

امیرحسین صفدری
 کارشناس حقوقی

در این پرونده مشاهده می‌کنید که نگاه اشتباه مرد به زندگی مشترک و البته زنان سبب شده آنها دچار بحران‌های زیادی شوند و کم‌کم به سمت طلاق عاطفی سوق پیدا کنند.

زوج‌های جوان باید بدانند تحت هیچ شرایطی نباید به یکدیگر بی‌احترامی کنند. حفظ حرمت همسر در خانه و بیرون از خانه اصل اساسی زندگی مشترک است که متأسفانه مهران این اصل را نه در مورد همسرش و نه اطرافیان رعایت نکرده و باعث شده است در نگاه همسرش و دیگران به فردی منفور تبدیل شود.

از طرفی غزاله هم مقصر است چراکه او باید قبل از ازدواج راجع به تمام مسائل مهم زندگی مشترک‌شان حرف می‌زد و شناخت بیشتری نسبت به مهران پیدا می‌کرد. راجع به نوع رفتار، گفتار، طرز تفکر، پوشش و همه مسائل باید به یک نقطه مشترک می‌رسیدند و بعد ازدواج می‌کردند که متأسفانه اصلاً شناخت کافی از هم پیدا نکرده و بدون شناخت ازدواج کرده‌اند.

برچسب ها: طلاق ، طلاق عاطفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
طعنه زدن و تمسخر دیگران نهایت رbالت و پستیه
Iran (Islamic Republic of)
سلام به همگی
۰۵:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشاوره خانواده قبل ازدواج، باید توسط دولت، اجباری شود، اجباری، اجباری و اجباری.
.
.
.
از یک جلسه تا صد جلسه. زن و شوهر چه جوان و چه بزرگسال باید حتما، در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنن. حتما، حتما و حتما.
.
.
.
مشاوران خانواده هم باید افرادی معتمد، مطمئن، پخته، باتجربه و کاربلد باشند، باید، باید و باید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در و تخته باید باهم جور در بیان جدای از میزان اختـــــلاف سنی/میزان سواد و سرمایه/باورهای اعتقادی/فرهنگ و سنت و درونگرایی و برونگرایی و..اگر قبل از ازدواج بر اساس صداقت نوع شخصیت و سلایق و اهداف و..بطور شفاف مطرح شود بدون شک ( به شرطی که مشکلات اعتیاد و اعصاب و روان زوجین نداشته باشند) زندگی مشترک قابل قبولی شکل خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
زن داداش من همچین شخصیتی داره

افراد و تو تلویزیون مسخره میکنه
خیلی فرد مسخره کننده ی هس

البته خود و فرزندان هم عیوب زیاد دارند انوقت ب دیگران گیر میده و مسخره میکنه!!

داداشم و شبیه خودش کرده
ولی چندین ساله زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در ازدواج تربیت خانواده ، حسادت به ( باجناق و جاری ) ، و همیشه توقع داشتن از خانواده همسر ( توقع مالی و ...‌ ) خیلی خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ازدواج مال قدیم بود الان ازدواج با این روزگار سازگار نیست
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیشتر به رفتار مرد افغانستانی نسبت به زن شبیه بود تا ایرانی
الان مرد ایرانی خیلی راحت برابری و بعضا برتری زن رو پذیرفته و اشتغال در بیرون و همکاری با زن در منزل رو مشارکت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه ازدواج های که براساس سنتی یا برعکس بدون شناخت زود هنگام انجام می‌شود یا فرد به خاطر حفظ آبرو تحمل می کنند یا دیگر تهش طلاقه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
طرف یک سال نامزد بود رفت آمد خانوادگی داشتن بعد از ازدواج خانم صددرجه تغیر کرد میشینه دستور ظرف بشور اطاقو تمیز کن هرروز جنگو دعوا به سنتی وامروز نیست توقعات زیادی وپررو بودن باعث این بساط میشه وووو.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما هم چنین فردی در فامیل داریم متاسفانه زن خانواده چون بسیار مظلوم و آبرو داری هست این رفتار به خاطر بچه‌ها و خانواده تحمل می کند امیدوارم که خداوند تغییر در رفتار این افراد به وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
منم دوستی دارم همینجوری هست آدم خوبیه ولی همیشه شوخی میکنه عادتش هست اصلا تشخیص جدی بودن یا شوخی بودن حرف هاش متوجه نمیشم شاید با من احساس راحتی میکنه، ولی اگه تشکیل خانواده بده شاید با همسرش اینجوری رفتار کنه دچار مشکل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر حتی غزاله قبل از ازدواج با مهران صحبت می‌کرد متوجه نمیشد این مرد بی ادب هست چونکه تو خواستگاری که هیچکس نمیاد همان اول بد زبانی شو نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
حق با این خانم هست چه مرد دست خود راضی و لوسی هست در قدیم گفتند ادب از کی آموختی گفت از بی ادبان معلوم هست این آقا مهران حیف آقا پیش وند این شخص باشه بین پدر مادر بزرگ شده که پدرش هم همینطور بوده به مادرش ظلم کرده مادرش هم از ناچاری تحمل کرده و این پسرشو با همین روش بزرگ کرده خدا کنه پیش مشاور بروند درست شود اگر نشد همان روز اول طلاق بگیر خانم محترم این مردها تا زنده هستند همینجوری هستند و عوض هم نمیشوند تازه رو زندگی دیگران هم بد آموزی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا الکی مینویسید..!!
همین حرفا رو جلو مشاور طلاق گفتم،خیلی راحت میگه مشکلی نیس.
حتی طرف معتاد هم باشه میگن برو زندگیتو بکن..
ازاین بدتراش اتفاق افتاده ولی مشاورا امضا نمیکنن ک به قاضی برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
طعنه زنی و تمسخر دیگران نهایت پستی و دنائته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
طعنه زنی و تمسخر دیگران بدترین خصلت و نشانه پستی و دنائته
Iran (Islamic Republic of)
د
۰۹:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاش تمام این مرد نابود کن ها راهی دادگاه می شدند و شر را کوتاه می کردند در بزرگ این است که بعضی هاشون به هیچ قیمتی حاضر به راهی دادگاه شدن نیستند در حالیکه سه نسل بعد را هم به تباهی کشانده اند البته طرفدار توهین به انسان اینکه آقا باشد یا خانم نیستم و چنین کاری پسندیده و متناسب با جایگاه واقعی انسان نمی باشد .
آخرین اخبار