چگونه غول‌های فناوری آمریکا از نسل‌کشی مبتنی بر هوش مصنوعی اسرائیل حمایت می‌کنند؟

برای دهه‌ها، غول‌های فناوری آمریکا از رژیم آپارتاید اسرائیل حمایت و فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تقویت اسرائیل را تامین کرده اند.

الجزیره در مطلبی نوشت: اندکی پس از حملات ۷ اکتبر به اسرائیل، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و با اسرائیلی‌ها همدردی کرد، بدون اینکه نامی از فلسطینی‌ها ببرد. سایر مدیران فناوری - از جمله متا، آمازون، مایکروسافت و آی‌بی‌ام - پشتیبانی خود را از اسرائیل نیز گستش دادند.

از آن زمان تاکنون، ارتش اسرائیل نزدیک به ۳۵۰۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۱۴۵۰۰ کودک را قتل عام کرد، صد‌ها مدرسه و دانشگاه را ویران کرد و خانه‌های فلسطینی‌ها، زیرساخت‌های بهداشتی، مساجد و مکان‌های میراثی را بمباران کرد.

ارتش اسرائیل برای اجرای این سطح تکان دهنده از تخریب و ویرانی، از برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) که برای پیشبرد اهداف با نظارت اندک انسانی طراحی شده است، کمک گرفته است. مشخص نیست که غول‌های فناوری خارجی تا چه حد مستقیماً در این پروژه‌ها مشارکت دارند، اما می‌توان با قاطعیت گفت که آنها بسیاری از زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز برای ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی از جمله تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته، نرم‌افزار و رایانش ابری (مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند) را تامین می‌کنند.

شرکت گوگل

در میان این نسل‌کشی با کمک هوش مصنوعی، فناوری بزرگ در ایالات متحده بی سر و صدا به تجارت معمول خود با اسرائیل ادامه می‌دهد. اینتل ۲۵ میلیارد دلار در کارخانه تراشه واقع در اسرائیل سرمایه گذاری کرده است، در حالی که مایکروسافت منطقه ابری جدید Azure را در اراضی اشغالی راه اندازی کرده است.

هیچ یک از اینها نباید تعجب آور باشد. برای دهه‌ها، سیلیکون ولی (Silicon Valley) از رژیم آپارتاید اسرائیل حمایت می‌کند و فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تقویت اقتصاد اسرائیل و اشغال فلسطین را تامین می‌کند.درست مانند آنچه در آفریقای جنوبی قرن بیستم انجام دادند، بزرگترین شرکت‌های فناوری مستقر در ایالات متحده امروز فرصتی برای سود بردن از آپارتاید اسرائیل - محصول جانبی استعمار دیجیتالی تحت هدایت ایالات متحده - می‌بینند.

نسل‌کشی به کمک هوش مصنوعی

شرکت‌های فناوری بزرگ در اشغال فلسطین، سلب مالکیت و سوء استفاده از فلسطینیان توسط اسرائیل به طرق مختلف شریک بوده است. در مارس ۲۰۲۱، گوگل به همراه آمازون قراردادی ۱.۲ میلیارد دلاری برای ارائه خدمات رایانش ابری به رژیم اسرائیل و تشکیلات جنگی آن امضا کردند. این دو شرکت به اسرائیل ظرفیت ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله تشخیص چهره، تشخیص احساسات، بیومتریک و اطلاعات جمعیت‌شناختی را در پروژه Nimbus ارائه می‌دهند.

غول‌های فناوری آمریکا

این معامله پس از آن که کارگران گوگل و آمازون با راه اندازی کمپین تحریم No Tech for Apartheid خواستار پایان دادن به قرارداد شدند، در رسانه‌های اصلی برملا شد. گوگل و آمازون با پیش‌بینی این واکنش، قراردادی را با اسرائیل امضا کردند که تداوم خدمات را در صورت کمپین تحریم تضمین می‌کرد. آنها تا به امروز، طبق این قرارداد به ارائه خدمات رایانش ابری به اسرائیل ادامه می‌دهند.

جزئیات پیرامون پروژه Nimbus از عموم پنهان است، اما کارمندان گوگل این نگرانی را ایجاد کرده اند که ممکن است این شرکت در حال خدمت رسانی به اسرائیل برای نسل‌کشی و قتل عام فلسطینیان با هوش مصنوعی باشد. این نگرانی‌ها با گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل از یک سیستم جدید مجهز به هوش مصنوعی مانند "Lavender" و "The Gospel" برای تصمیم‌گیری درباره اهداف بمباران غزه استفاده می‌کند، تقویت شد. به گفته یکی از مقامات سابق اطلاعاتی اسرائیل، "The Gospel" یک "کارخانه ترور دسته جمعی" را تسهیل می‌کند که در آن "تاکید بر کمیت است، نه کیفیت".

در همین حال، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که گوگل به‌رغم نسل‌کشی مداوم مردم فلسطین، مستقیماً با وزارت جنگ اسرائیل همکاری می‌کند. این شرکت همچنین به نیرو‌های اسرائیلی اجازه می‌دهد تا از سرویس تشخیص چهره Google Photos برای اسکن چهره فلسطینی‌ها در سراسر غزه برای یافتن اهداف "لیست ترور" خود استفاده کنند.

دره سیلیکون و نظارت آپارتاید

با این حال، نسل‌کشی به کمک هوش مصنوعی تنها نوک کوه یخ است. برای دهه ها، شرکت‌های فناوری آمریکایی و سرمایه گذاران بی سر و صدا به سیستم دیجیتال آپارتاید اسرائیل کمک کرده اند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها آی‌بی‌ام (IBM) است که پیشتر تامین‌کننده اصلی رایانه‌های ثبت ملی جمعیت رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و سیستم ارتقا یافته گذرنامه مورد استفاده برای طبقه‌بندی افراد بر اساس نژاد و اجرای جداسازی بود.

به گفته نهاد تحقیقاتی Who Profits، یک مرکز تحقیقاتی مستقل که به افشای دخالت تجاری در اشغال سرزمین و جمعیت فلسطینی‌ها و سوریه توسط اسرائیل اختصاص دارد، «IBM سیستم Eitan برای سازمان جمعیت، مهاجرت و مرز اسرائیل [PIBA]را طراحی و راه‌اندازی می‌کند. این سیستم حاوی اطلاعات جمع آوری شده از جمعیت اسرائیل است.

سازمان جمعیت، مهاجرت و مرز اسرائیل PIBA همچنین بخشی از سیستم مجوز اسرائیل است که فلسطینیان بالای ۱۶ سال را ملزم می‌کند که کارت‌های "هوشمند" حاوی عکس، آدرس، اثر انگشت و سایر شناسه‌های بیومتریک خود را همراه داشته باشند. دقیقاً مانند سیستم گذرنامه آپارتاید آفریقای جنوبی، این کارت‌ها به عنوان مجوز‌هایی هستند که حقوق فلسطینی‌ها را برای عبور از پست‌های بازرسی اسرائیل برای هر هدفی از جمله کار، دیدار با خانواده، مراسم مذهبی یا سفر به خارج از کشور تعیین می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

گوگل کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد


مایکروسافت به نوبه خود فضای محاسبات ابری را برای برنامه «Almunasseq» فراهم کرده است. ارتش اسرائیل از این برنامه برای صدور مجوز برای فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند. در گذشته، این شرکت در شرکت نظارتی AnyVision (به نام Oosto) که خدمات تشخیص چهره در را به مقامات اسرائیلی ارائه می‌دهد، سهام داشت. شرکت‌های دیگر، مانند هیولت پاکارد، سیسکو و دل، فناوری‌هایی را برای خدمات رسانی به مقامات نظامی و ارتش اسرائیل عرضه می‌کنند.

ایجاد برتری فنی برای اسرائیل

سیلیکون ولی علاوه بر کمک به دستگاه‌های نظارتی اسرائیل، از اقتصاد و تجارت اسرائیل نیز حمایت اساسی می‌کند و به آن کمک می‌کند تا اقتصاد مدرن با فناوری پیشرفته را حفظ و توسعه دهد.به عنوان مثال، آمازون، گوگل و مایکروسافت همگی مراکز محاسباتی ابری بزرگی را در اسرائیل راه‌اندازی کرده‌اند که زیرساخت‌های کسب‌وکار را برای محصولات و خدمات مبتنی بر داده‌ها ارائه می‌دهند. اینتل بزرگترین کارفرمای خصوصی در اراضی اشغالی است که در سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

همراه با صد‌ها شرکت چندملیتی دیگر، مایکروسافت میزبان مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در اسرائیل است و یک مرکز توسعه تراشه در حیفا راه اندازی کرد. انویدیا (Nvidia)، غول تراشه‌های تریلیون دلاری که انقلاب هوش مصنوعی را تقویت می‌کند، همچنین اعلام کرده است که در حال گسترش عملیات تحقیق و توسعه بزرگ خود در اسرائیل است. از سال ۲۰۱۹، ۳۲ میلیارد دلار در شرکت‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری شده است که ۵۱ درصد آنها توسط سرمایه‌گذاران مستقر در ایالات متحده رهبری یا مشارکت دارند.

همدستی رسانه‌های اجتماعی بزرگ با اسرائیل

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی نیز به آپارتاید و اشغال اسرائیل کمک کرده اند. در سال ۲۰۲۲، یک گزارش خارجی به سفارش متا نشان داد که سیاست‌های فیس بوک و اینستاگرام نشان دهنده تعصب علیه فلسطینی‌ها است. این شیوه‌های سانسور آشکار علیه فلسطینیان تاکنون ادامه دارد.

در ماه دسامبر، دیده بان حقوق بشر گزارش داد که متا به حذف پست‌های طرفداران فلسطین در فیس بوک و اینستاگرام ادامه می‌دهد. از ۱۰۵۰ مورد بررسی شده، ۱۰۴۹ مورد مربوط به محتوای صلح آمیز حامی فلسطین بود که سانسور یا سرکوب شده بود. این شرکت حتی در حال بررسی سانسور کلمه "صهیونیست" است.

سازمان‌های دیگر متهم به سانسور صدای حامیان فلسطین هستند، از جمله X (توئیتر سابق)، یوتیوب و حتی گاهی اوقات TikTok که متعلق به چین است. دولت‌های غربی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی را برای بازبینی و سانسور محتوایی که «تروریستی» یا حامی فلسطین تلقی می‌شوند، تحت فشار قرار داده‌اند. سانسور فراتر از پیام‌های کاربران روزمره حامیان فلسطین است. فعالیت سازمان‌های سیاسی مانند حماس توسط غول‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی ممنوع شده اند. در همین حال، ارتش اسرائیل، کابینه و سایر ارگان‌های ترور این رژیم با حمایت گسترده آزادانه هر مطلبی را علیه حماس پست می‌کنند.

استعمار دیجیتالی

جای تعجب نیست که شرکت‌های فناوری بزرگ مستقر در ایالات متحده با اسرائیل همکاری کرده و در اراضی اشغالی سرمایه گذاری می‌کنند و از فعالیت‌های نسل‌کشی و آپارتاید آن حمایت می‌کنند.شرکت‌های بزرگ فناوری، شرکت‌های امروزی هند شرقی هستند. آنها گسترش قدرت امپراتوری آمریکا هستند. آنها اقتصاد دیجیتالی جهانی را تحت استعمار خود درمی آورند.

تظاهرات علیه غول‌های فناوری آمریکا

استعمار دیجیتال به DNA فناوری بزرگ متصل شده است. روابط نزدیک آمریکا با ارتش اسرائیل نه تنها سودآور است، بلکه در خدمت منافع ژئوپلیتیکی گسترده‌تر امپراتوری آمریکا است که از آن سود می‌برد.حمایت شرکت‌های فناوری از اسرائیل در نهایت تصویر جعلی که نشان دهنده حمایت آن‌ها از حقوق بشر است، برملا می‌کند. در واقع، آنها مانند دیگر نهاد‌های امپریالیسم آمریکا در جنایات اسرائیل شریک هستند. آنچه ما شاهد آن هستیم آپارتاید ایالات متحده و اسرائیل، تسخیر استعمار و نسل‌کشی است که توسط غول‌های فناوری آمریکایی قدرت می‌گیرد.

غول‌های فناوری ایالات متحده مسئولیت آشکار آنچه در فلسطین روی می‌دهد بر عهده دارند. آنها در سمت اشتباه تاریخ قرار دارند، همانطور که در دوره آپارتاید آفریقای جنوبی بودند. با فشار عمومی کافی، شرکت‌های بزرگ فناوری به زودی خود را در دادگاه خواهند یافت.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۹:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرف اول راقدرت هایی میزنند که مردم دنیا در تور هوش مصنوعی وانفومانیک درهر زمینه ای از بانکداری تا علوم و فرهنگ و...گرفتار دارند.
Iran (Islamic Republic of)
سید سعید الماسی
۱۷:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
من متوجه نمیشم ، در واقعیت رژیم صهیونسیتی همانند گروه داعش از فرزندان رژیم کودک کش آمریکا و انگلیس هستند اینها هیچ کسی را ندارند برای حمایت ، این در حالیست که ملت مظلوم فلسطین و مسلمانان جهان کسی را دارند که با داشتن او نیاز به هیچی ندارند، بله، ما خدا تبارک و تعالی را داریم ولی غیر ، حق همیشه بر باطل پیروز است ، خوشبحال کسانیکه در این را به شهادت رسیدند ، والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا لعنتشون کن
فقط سود خودشون مهمه
وگرنه مردم مظلوم جهان در برابر اینها باید جان دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرگ بر این تاجران خون مردم بی گناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه تکنولوژی جدید که میاد سالیانی طول میکشه تا بتونی حالیشون کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در کشور ما هم از فناوری برای اختلاس و کلاهبرداری و زمینخواری و.... استفاده میشود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
و آی‌بی‌ام - پشتیبانی خود را از اسرائیل نیز گستش دادند.
گسترش
آخرین اخبار