حذف ارز ترجیحی سفره‌های مردم را تهدید می‌کند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: پیامد‌های حذف ارز ترجیحی و فشار‌هایی که بر تولیدکنندگان وارد می‌شود، می‌تواند سفره‌های مردم را تهدید کند.

آقای عابدین خرم عصر امروز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به پیامد‌های حذف ارز ترجیحی و مشکلات کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و صنعتی استان، تیم اقتصادی استان اعم از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی را مأمور کرد تا واقعیت‌های موجود در این عرصه را احصا کنند تا پیامد‌های آن موجب کوچکی سفره‌های مردم نشود.
لزوم تشکیل جلسات کارشناسی در اتاق بازرگانی تبریز برای به حداقل رساندن عوارض آزادسازی صادرات و حذف ارز ترجیحی و ارتقای بهره وری تاکید شد.
لازم است حوزه سرمایه گذاری، کسب و کار و ارائه تسهیلات تقویت شود، اما القای تصویری غیرواقعی از استان اصلا منطقی و به صلاح مردم نیست.
برای اصلاح و بهبود فضای کسب و کار نیز باید به یک ادبیات مشترک رسید و فضای واقعی استان را به شکلی مناسب‌تر ارائه کرد.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد استان ۱۲ همت سرمایه باید از طریق ارتقاء بهره وری حاصل شود که یکی از ابزار‌های مهم آن اتاق بازرگانی است که قرارگاه اقتصادی استان به شمار می‌رود.

آقای محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از نهایی شدن کاهش سطح مالیات تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد خبر داد.
 در خصوص بانک‌ها نیز مقرر گردیده ۴۰ درصد منابع و تسهیلات در بخش صنعت و معدن و ۱۵ درصد نیز در بخش کشاورزی صرف شود.
این کشور بسیاری از موانع را در حوزه واردات و صادرات برداشته و لازم است از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم.

اخذ عوارض بر صادرات محصولات فولادی از تاریخ ۳۰ فروردین ماه در گمرک، ابراز امیدواری کرد اجرای این بخشنامه عطف به ماسبق نشود.

آقای یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: به دلیل درآمد‌های پایین و فشار‌های هزینه، نرخ تورم استان پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
متاسفانه شاخص‌های کلان اقتصادی استان نامطلوب است بطوری که میانگین بهره‌وری تولید استان ۶۰ درصد کشور و میانگین پرداخت تسهیلات در استان ۵۵ درصد در مقابل ۷۲ درصد کشور است.

قیمت ابلاغی گندم بیش از قیمت جهانی است، و این قیمت گذاری نتیجه‌ای جز کاهش صادرات صنایع غذایی و افزایش بهای صنایع غذایی در داخل کشور نخواهد داشت.

 انتقال آب ارس، اصلاح حاشیه دریاچه ارومیه، عدم انتقال سرمایه‌های ذخائر معدنی استان به استان‌های دیگر و قابلیت اتصال بندر خشک جلفا به آذربایجان را موضوعات تاثیرگذار در توسعه استان دانست.
تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد استان با سرمایه‌گذاری حداقل ۴۴ همت میسر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.